Saturday, February 26, 2011

HEBATKAH PAKAR MULTIMEDIA MALAYSIA

Almy dahulukan dengan jawapan YA. Memang hebat pun. Tapi ramai yang tidak sedar semua itu. Sebab apa? Sebab banyak pakar multimedia Malaysia ni lebih menumpukan pada pasaran luar.

Kenapa? Sebab pulangan pada pasaran luar lebih lumayan dari pasaran dalam. Sebelum kehadiran Upin dan Ipin lagi, bakat pakar multimedia dah ada. Mereka banyak menumpukan kepada bidang advertising atau pengiklanan kerana ianya lebih mendatangkan pulangan yang lumayan.

 
Sedar tak, sebelum kedatangan Upin dan Ipin, iklan-iklan yang bermain di Astro dan juga siaran tidak berbayar lebih menarik? Hampir kebanyakan iklan datangnya dari bakat tenaga anak Malaysia sendiri. Kalau disebut Dragon Ball, siapa yang tidak tahu? Apa yang Almy dapat tahu dari seorang rakan, antara salah satu siri Dragon Ball, tak pasti DBZ atau GT, ianya adalah dihasilkan oleh anak tempatan kita. Dan kemudiaanya dihantar ke sana.

Namun begitu kenapa bakat mereka tidak terlalu terserlah? Ini disebabkan, bacalah kat atas tu, berapa kali nak tulis (^_^)

**Ke mana hilangnya beribu-ribu graduan dari Universiti dan Kolej multimedia kat Malaysia ni? Mustahil tak ada kerja kan? Buatlah penilaian anda..

0 Comment: