Thursday, March 18, 2010

Kerja Di Seven-E (7E) Haram?

Ok lah, mgkn tajuk ini dah banyak di kupaskan dalam blog-blog yg lain, tapi aku nak ulang atau repeat lagi sbb ada yg masih tak tahu dan faham.

Maaf kalau ada yang tak puas hati dengan tajuk aku kali ini, tapi kata2 aku senuanya berlandaskan ayat-ayat Al-Quran sendiri dan aku bukan memandai-mandai buat cerita ni. Ok la, aku mulakan post aku ni dengan ayat Al-Quran dari surah Al-Maidah:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ

Maksudnya;
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan. Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu)” (surah Al-Maidah : 90-91)

So, apa maksud dan kaitan ayat kat atas dengan haram kerja kat 7E???
Kalau aku tak cakap pun mesti ramai juga yg dh dapat tangkap an? sebab nya, 7E menjual arak, kalau tak percaya, pergi lah tengok sendiri, kalau korang tengok dalam peti ais tak ada, korang try la minta kat cashier kat depan tu, confirm la ada...

Tapi apa salah ke orang yang kerja sebagai cashier atau penjaga stor atau pencuci lantai atau apa-apa je kat 7E tu? YA!!! Aku cakap haram dan Nabi SAW sendiri juga telah bersabda :

أن النبي صلى الله عليه وسلم أتاه جبريل فقال‏:‏ يا محمد إن الله لعن الخمر وعاصرها ومعتصرها‏،‏ وحاملها والمحمولة إليه وشاربها وبائعها‏،‏ ومبتاعها وساقيها‏

Maksudnya;
“Sesungguhnya Nabi SAW didatangi oleh Jibril lalu berkata : Wahai Muhammad, Sesungguhnya Allah melaknat arak dan pemerahnya, Orang yang meminta memerahnya, pembawanya, yang dibawa kepadanya, peminumnya, penjualnya, pembelinya dan penuangnya” (Hadis Riwayat At-Tarmizi, Abu Daud dan Hakim. Telah mensahihkannya oleh Syeikh Albani didalam “Sahih Jamik Saghir (2/907))

Dan sekarang sapa2 yang berkaitan dengan arak itu sendiri, maka jatuh lah hukum haram ke atas dirinya.
Aku tahu lah, kerja kat 7E tu gajinya tinggi, lepasan SPM je pun boleh dapat RM 750 sebagai permulaan dan ke RM 900 bila dah lama kerja kat situ. Tapi itu bukan alasan korang untuk kerja kat situ!!!!!! (maaf, teremosional lak =P)

Aku bukan nak hancurkan atau rosakkan nama 7E, tapi aku tulis semua ni atas dasar ranggungjawab aku sebagai seorang Islam dan walaupun aku tahu aku tak sebaik mana, sekurang-kurangya ini je kemampuan aku untuk tegur. Aku pinta beribu kemaafan kalau post aku ni mengkritik tempat kerja korang, tapi semua dah besar dan boleh fikir yg mana baik dan buruk, halal dan haram...

***Kalau ada yang salah dalam post aku ni, tolong tegur...

0 Comment: