Thursday, November 25, 2010

MAKANAN YANG BAIK UNTUK JANTUNG

Hati yang sihat akan menceriakan hidup kita. Tanpa jantung yang sihat, kadang-kadang benda yang diminati dan disukai akan terhalang untuk kita lakukan. Kenapa? Tanyalah jantung anda. Mungkin dah ramai yang tahu cara menjaga kesihatan diri dari luaran, namun macam mana pula dengan dalaman seperti jantung?

Ketahui makanan yang dapat membantu anda menjaga kesihatan jantung anda.

1. OAT -- Mulakan hari anda dengan mengambil semangkuk oat. Ia mengandungi penuh dengan Omega-3, folat dan kalium. Ia juga kaya dengan serat yang membantu menurunkan kadar kolestrol.



2. SALMON -- Salmon kaya dengan Omega-3 juga. Salmon dapat membantu menurunkan tekanan darah ke tahap normal. Mengambil 2 hidangan setiap minggu akan mengurangkan risiko kematian disebabkan serangan jantung.

3. AVOCADO -- Tambahkan sedikit avocado ke dalam sandwich untuk menambahkan jumlah lemak sihat untuk jantung dalam diet anda.

4. MINYAK ZAITUN -- Ianya dipenuhi dengan lemak tak tepu. Minyak zaitun dapat menurunkan kolesterol dan dapat mengurangkan risiko terkena penyakit jantung.

5. KACANG -- Walnut kaya dengan omega-3, almond kaya dengan serat. Kacang mampu menambahkan serat dalam makanan.

6. BUAH BERRI -- Blueberry, raspberry, strawberi. Apa pun berry yang disukai, ianya penuh dengan anti-radang jantung yang dapat mengurangkan risiko penyakit jantung dan kanser.


7. SAYUR -- Semua orang dah tahu khasiat sayuran.

8. BAYAM -- Bayam boleh membantu menjaga jantung. Ianya diperkayakan dengan lutein, folat, kalium, dan serat.

9. SOYA -- Soya dapat menurunkan kolesterol dalam badan.

4 Comment:

pN.rOs said...

info yg bagus... tak rugi dtg sini ehehe
tq

iDa said...

bgus22..tp ida xsuka mkn oat..huhuhuhuh..tawar.....

zmah said...

Izin amik nota ini

Almy said...

Amek la, memang niat utk berkongsi pon :)