Tuesday, November 23, 2010

CARA KURANGKAN SAKIT BELAKANG

Sakit belakang memang selalu sangat semua orang dapat. Bila dah sakit belakang, mulalah nak minta tolong kawan picitkan, malas nak buat kerja dan sampai nak baring tidur pun tak selesa. Sakit belakang ni kalau terkena kat orang yang dah berkahwin lagi susah. Macam-macam hal.

Bukan orang tua ja selalu kena sakit belakang ni, si muda yang 20 an pun boleh dapat sakit belakang ni juga. So, ada beberapa cara untuk kurangkan sakit belakang yang boleh menganggu ketenteraman seharian kita.

1.  SELALU AMBIL BROKOLI
  •  Kajian menunjukan, di dalam sayur brokoli terdapat sejenis vitamin yang dinamakan vitamin K. Vitamin ini selalu didapati pada sayur yang berdaun gelap seperti brokoli dan bayam. Vitamin K membantu memberi kalsium yang diperlukan untuk tulang.
2.   KURANGKAN BERAT BEBANAN
  • Kurangkan bebanan dalam beg yang selalu dibawa anda, terutamanya golongan perempuan. Bebanan beg yang berat akan membuatkan tulang dan badan anda bekerja lebih dari kebiasaan.

3.   TIDUR DENGAN BETUL
  • Sewaktu tidur juga, kita perlu menjaga cara tidur kerana tidur dalam keaadaan yang salah akan menyebabkan belakang dan leher anda sakit.
4.  DUDUK DENGAN BETUL
  • Cara duduk yang salah juga mendorong kepada sakit belakang. Lapik tempat duduk dengan sesuatu yang lembut seperti bantal. Jangan duduk terlalu lama pada keadaan yang sama. Bagi yang bekerja di pejabat, selalu bangun dari kerusi anda sejam sekali.
**Kalau kena pukul dari belakang macam mana pula?

13 Comment:

anamizu said...

brokoli goreng salut tepung sedapp!! hihi

diana said...

bila dah tidur tak sedar pun salah ke betul/
heheh

diana said...

bila dah tidur tak sedar pun salah ke betul/
heheh

nurredvelvet said...

entry ni kan tepat pada masenye.sy tga sakit pinggang gler2 nih. x tau la sbb ape.byk sgt faktor.mayb beban (sbb berat bertambah) or salah cara duduk or sbb angkt air ari tuh

De'din said...

tidur dgn betul ?
yg ni susah,,
bila dah tido
puteri kayangan datang

Solihin Zubir said...

kalau kena pukul dari belakang, pukul la balik.. ehhehe..

hans said...

brokoli sedap
so no hal la nak amalkan
hehehe

P/S : Wow! 10 Buffered Earnings? Blogger Kedah Nak Buat Reunion? Tahniah Team Hoki Malaysia! Video Kelakar Kalau Berpacaran Buat Aku Sakit Perut Sebab Ketawa!

sekamar rindu said...

salam..

betul kata diana tu..:)

mira the monster said...

thanks for the info ok

S..U..D..@..I..S said...

nice n3 cara tidur yang betul

♥..cik_mas..♥ said...

cik mas slalu skit pgg...nape lah ek..blom tua dh mcm ni.. :(

cemomoi said...

dah jarang tido dengan bantal pasal sokmo sakit tengkuk

Faarihin said...

tekak ni tak leh terima brokoli itu.. adeh..