Monday, November 22, 2010

APA PATUT BUAT JIKA AKAUN DI SUSPEND

Kalau dah di suspend atau di banned, memang tak tahu lah nak buat macam mana lagi. Sebab itu kerja orang atas. Mungkin bagi yang menggunakan akaun free seperti blogspot dan lain-lain, kita memang terikat dengan peraturan yang ditetapkan syarikat. Eh.. jap, kita tengah cakap tentang apa ni?

Hehe, dah tentulah cakap tentang akaun blog. Bukan akaun bank atau selainnya. Ok, aku ada berjalan ke blog kawan-kawan, dan aku terperasan satu blog ni, akaun dh kena suspended atau dibekukan. Takut juga aku tengok. Habis semua masa dan idea-idea yang tak masuk akal sia-sia cam tu ja..


Kadang-kadang, kita tak sedar ada content kita yang melanggar terma dan syarat pihak syarikat, dan ada juga yang sengaja melakukan kesalahan seperti memasukkan entry lucah, perkauman dan sebagainya.


1. Pastikan kandungan blog korang tidak melanggar syarat seperti :
  • Fitnah.
  • Hak Cipta / cetak rompak / peniruan.
  • Lucah.
  • Kebencian atau kekerasan.
  • dan lain-lain (google ok!).
2. Setiap kali lepas update, lakukan backup. Seperti blogger yang menggunakan blogspot, korang boleh download semua content yang pernah korang post dalam blog.

3. Gunakan web hosting berbayar. Selalunya, web hosting berbayar ni peraturannya tidak seketat akaun free sebab kita bayar untuk dapatkan ruang kita sendiri. Dan dalam kata yang lain, kita lebih bebas dari akaun free yang terikat.

Ok, setakat itu saja yang aku dapat kongsikan disini. Kalau ada salah dan silap, harap dapat ditegur dan jika ada tambahan, minta juga dikongsi bersama :)

**Blogging dalam pejabat agak-agak kena suspend tak?
Seperti intro kat atas tadi, memang susah untuk dapatkan kembali akaun yang dah di banned atau di suspended ni. Cuma yang boleh kita lakukan adalah langkah persediaan awal. Aku sediakan sedikit tips untuk persediaan awal untuk tidak merana jika dibekukan.

5 Comment:

cemomoi said...

elok gak kalu bagi tips yang no 2 tu skali

sop said...

kadang2 mesej kat atas suspended juga sbb bandwith dah limit atau tamat tempoh domain.. :)

N@SIQUE said...

wahhh,,,bhaya gak kan,,,kena suspend,,takutnya,,,huhuhuhu...

Entry mcm nie xper ka??

DR ROZMEY -2 ALAM

Solihin Zubir said...

fuh! bahaya! nak kena tukar domain sendiri cepat2 ni.. huhu..

alienelliz said...

thanks for sharing..
tapikan, akaun mcm ni kne suspended sbb gmbar2 lucah, pergaduhan atau tidak puas hati mmg patut la kena.. tapi kalau tak ada buat slh pastu kena..peh!!! sape tak geram..haha btw, thanks sbb cakap psl backup..x pernah buat lag..thanks ya..=)