Friday, May 21, 2010

Hudud Dan Kemanisannya

Kebelakangan ni timbul pula isu Hukum Allah; Hukum Hudud.. Ada beberapa pertelingkahan dengan Hukum Hudud di kalangan ahli Facebook dan juga merangkap sahabat-sahabat AKU.. Ada setengah pihak yang tidak berpuas hati dengan hukum hudud dan mempertikaikan seolah olah Hukum Hudud itu kejam.

Kejam apanya? Hukuman yang dicipta manusia lagi la kejam dan selalu (SELALU SELALU) berlaku ketidakadilan bagi setengah pihak. Tak percaya? Ok, tak payah la aku ulaskan panjang-panjang, nanti jadi kes lain pula. Korang semua pun boleh fikir kan?

Kalau korang nak tahu, hukum Hudud sangat-sangat lah adil dan sesuai di gunakan di mana-mana sahaja tanpa batasan sempadan daerah atau negara. Hukum Hudud tidak lah berat mana untuk dituruti, dilaksankan atau dilancarkan.. Jangan hanya pandang pada potong tangan, pancung, sebatan.

Kalau korang tak buat salah, kenapa takut sangat? Aku pun bukan baik sangat, dan banyak juga buat salah dan dosa hari-hari. Bukan membangga dengan kejahatan dan dosa, tapi cuma nak semua orang tahu, apa yang kita buat sekarang, korang nak ke tunggu sampai di hukum seratus peratus di akhirat nanti?

Sekurang-kurangnya kalau kita berzina, minum arak, kita kena tangkap dan di hukum hudud, kurang dan ringan lah sikit hukuman di akhirat nanti.dan kalau rezeki terlepas terus dari hukuman tu. Siapa sanggup kena pukul dengal rantai besi yang berapikan api neraka jahanam????

Aku tak nak, aku tak nak bazirkan masa-masa indah di dalam Syurga dengan menjerit, melolong dan menagih simpati dalam Neraka. Siapa nak masuk Neraka? Orang kafir pun tak nak masuk Neraka, tak kan ada yang sanggup pula?

Hukum hudud ni mudah sangat, tak susah untuk kita ikuti. Kalau tak buat salah, tak usah lah kita takut. Apa yang aku tahu dalam hukuman syariah yang memegang kepada kata-kata "Lebih baik salah memaaf dari salah menghukum"

Apa maksudnya? Maksudnya hukuman hudud bukan sewenang-wenangnya di jalankan tanpa bukti dan saksi yang kukuh dan menepati syarat yang di tetapkan.

Hukuman bukan boleh di lakukan camtu je. Mula-mula kalau korang tuduh orang berzina, korang kena datangkan saksi. Saksi itu mestilah ada 4 orang, dan mesti tengok dengan jelas "keris di masukkkan ke dalam sarungnya". Kalau korang tak dapat datangkan saksi yang sebegitu, korang tidak boleh menuduh orang berzina. Dan selain dari saksi, pengakuan dari pelaku zina juga di kira sebagai bukti. Tetapi korang tak boleh paksa orang untuk mengaku. Sebab itu la, kalau jabatan agama tangkap basah, lelaki dan perempuan terbabit tidak disabitkan kesalahan berzina, tetapi disabitkan dengan kesalahan berdua-duaan atau berkhalwat.

Kes mencuri dan potong tangan pula, kalau korang mencuri harta orang lain, sedangkan korang ni dah hidup mewah, atau tak mati kalau korang tak mencuri, jika di sabitkan kesalahan, baru lah korang akan dijatuhkan hukuman potong tangan. Korang tak akan di jatuhkan sehingga korang betul-betul disabitkan dengan kesalahan mencuri. Tapi jika korang seorang yang miskin dan tiada kemampuan lagi untuk mencari makanan, dan korang mencuri hanya kerana untuk menyara perut korang untuk terus hidup, korang tak akan di potong tangan.

Jangan fikir hudud itu kejam, hudud adalah hukum yang terlalu adil lagi berhikmah bagi semua umat manusia. Kalau nak aku ceritakan sal panjang lebar mengenai Hudud ni, panjang.. Korang cuba-cuba la g library dan cari rujukan. Sama-sama la kita hayati Islam dan Hudud.

0 Comment: