Friday, December 24, 2010

JIKA MALAS BANGUN PAGI

Entry kali ni agak sedikit menyentuh sensitiviti. Jika korang seorang yang sensitif dan mudah tersentuh, diharap jangan teruskan pembacaan.

Ok, itu sedikit mukaddimah dari Almy. (^_^). Di sini ada sedikit tips untuk Almy kongsikan dengan semua pembaca tegar mahupun tak tegar. Apa yang mampu membuat anda rajin bangun awal pagi? Jika korang bekerja sekalipun, sikap malas bangun pada pagi hari memang tetap akan ada dalam diri kita.(bukan semua).

Mungkin kita tak sedar, ada 2 perkara yang kita ambil remeh dan ianya mampu menyebabkan kita malas untuk bangun pagi. Apa 2 perkara itu?

Pertama : Kuku
Kedua  : Bulu

Jika korang menyimpan kuku dan bulu yang panjang,  ia sekaligus mampu mempengaruhi gejala bangun lewat pada waktu pagi. Sedangkan kita tidak digalakkan untuk menyimpan kuku dan bulu yang panjang. Namun apa hujahnya? Semuanya sebab kuku dan bulu yang panjang akan menyebabkan kita jadi malas.


Memang tiada bukti dari mana-mana pakar, sebab kebanyakkan pakar semuanya berkuku pendek. Almy dapat tips ni dari kawan Almy juga. Almy pun try la ikut nasihat dia untuk potong kuku, (bulu tak panjang eh), dan keesokkan hari, 6.13 pagi dah bangun dan tak terasa malas sikit pun. Padahal tidur macam biasa je, pukul 1 pagi.

So, sama-sama la kita memotong kuku dan bulu. (Panas panas panassss) (^_^)

1 Comment:

Cempakamelati said...

Oooo ya ke. Saya lak tak boleh bangun lambat sebab anak saya biasa bangunkan saya awal, 5 pagi dia dah kejut kan...aduhai..