Monday, June 7, 2010

Berilah Kebahagiaan

Time aku kecil dulu, datuk aku selalu pesan, kalau nak hidup bahagia, jangan fikirkan kebahagiaan diri sendiri. Berilah kebahagiaan kepada orang lain, maka akan bahagia lah diri kita. Aku tak faham sangat dengan kata-kata datuk aku tu, maklumlah orang tua-tua bila berkata-kata mesti berhikmah.

Kini, aku dah meningkat remaja, dan hampir mula memahami setiap ayat yang keluar dari mulut datuk aku itu. Berilah kebahgiaan terhadap orang lain, kalau adik korang nak makan kfc, belilah kfc kat dia kalau korang ada duit dan mampu. Mula-mula mesti rasa menyesal sebab adik korang habiskan duit korang, tapi dalam tak sedar, korang akan rasa seronok bila tengok adik korang makan dengan lahap dan rakus.. :-D

Contoh yang lain pula, kalau korang ada kekasih, mesti korang nak yang terbaik untuk diri korang. Dan korang akan rasa happy atau bahagia bila si dia ikutkan je kehendak korang, tapi korang sedar dan faham tak apa dia akan rasa kat korang? Tersiksa ke dia atau bahagia ke dia?

Bila dia dah tak tahan dan fedup dengan semua tu, agak-agak korang mampu ke nak tahan "uranium yang korang sendiri hasilkan menjadi nuklear dan meletus" kat diri korang sendiri? Saat tu, korang dah terlalu bahagia dengannya dan si dia yang korang harapkan hilang dari hidup korang, apa yang korang semua kan rasa?

Sebab itu la, bila korang bagi yang terbaik untuk dirinya, walaupun korang rasa sedikit tidak puas hati, ketepikan je perasaan tu. Dan korang akan dapat sendiri dari diri dia lebih dari apa yang korang korban dan berikan selama ini. Cuma sabar untuk kebahagiaan yang akan korang dapat nanti.

Tapi kalau dah takdir korang bukan dengan si dia, korang patut berpuas hati dengan apa yang telah korang berikan dan yang pentingnya korang dah berusaha bersungguh-sungguh.

Aku fikir la sorang-sorang, macam mana orang tua-tua boleh dapat faham dan ada pemikiran yang hebat macam tu sekali. Nak cakap datuk aku ambil diploma atau ijazah tak de la pula, tambahan la nak ambil Master atau PhD..



Dan akhirnya, baru aku tahu, semua itu atas pengangan kita kat Agama Islam. Tuhan wajibkan kita bayar zakat, dan rezeki kita akan berkat dan bertambah. Tuhan suruh kita bersedekah, dan kita akan di berikan-Nya lebih ganjaran dari apa yang kita beri andai kita betul-betul ikhlas.

0 Comment: