Wednesday, April 7, 2010

Clean And Repair Registry

Hehe, aku minta maaf sikit la, tajuk aku kali ni aku dalam bahasa inggeris sebab aku tak tahu macam mana nak terjemahkan perkataan Repair dan Registry. Kalau aku terjemahkan, takut ada yang kebingungan dan tercari-cari maksudnya pula.

Ok, aku terangkan sedikit apa itu registry. Semua yang menggunakan komputer samada laptop atau PC, mesti akan ada benda ni, benda ni akan mendaftarkan semua benda yang korang install dalam komputer korang, dan dari sini juga la komputer korang di jangkiti virus.

Benda ni lebih mudah aku sebutkan sebagai Jabatan Pendaftaran Negara.. Tapi ada satu software ni yang aku juga gunakan, boleh cuci dan 'repair' mana2 pendaftaran yang rosak dan yang menyemakkan diri kat tempat tu. Jap, satu lagi, bila korang uninstall kan program, masih ada yang tertinggal dalm pc korang, benda ni la.

Kalau korang tak percaya, korang buka sendiri, caranya Start Menu > Run > regedit.

Setelah selesai buka, akan naik popup macam kat atas ni, dan korang select HKEY_LOCAL_MACHINE > Software.

Korang tengok lah berapa banyak program yang korang buang, tapi masih ada jejak.. Haha, aku terang banyak pun tak da guna juga, sebab mungkin ada yang tak faham nanti.

Ok la, korang download REGDOCTOR 2.18 ni. Dan cuba la sendiri. Terasa macam komputer korang akan lebih ringan seperti tiada masalah...
DOWNLOAD

0 Comment: